Niejednokrotnie, gdy chcemy kupić używany samochód, zaczynamy mieć wątpliwości co do stanu technicznego pojazdu, który chcemy kupić. Istnieją pewne aspekty, które wszyscy kierowcy sprawdzają intuicyjnie, takie jak zużycie opon, wygląd zewnętrzny karoserii, obserwując, czy ma ona jakieś drobne zadrapania lub miejsca, w których lakier różni się od reszty pojazdu, czy też sprawdzając tapicerkę wewnętrzną, szukając rozdarć. Nie zapominając o gałce dźwigni zmiany biegów czy pedałach. W tym artykule w prosty sposób wyjaśnimy, co warto sprawdzić przed kupnem samochodu, gdy nie masz dużej wiedzy z zakresu mechaniki.
Co sprawdzić, kupując samochód?
1. Sprawdź poziomów płynów
Jedna z najprostszych i najważniejszych kontroli. Bardzo zalecane jest sprawdzenie wszystkich poziomów płynów w pojeździe przed rozpoczęciem jazdy próbnej. Płyny, które koniecznie należy sprawdzić, to olej silnikowy, olej chłodzący (przeciw zamarzaniu), płyn hamulcowy i płyn kierowniczy. Oprócz sprawdzenia, czy znajdują się w zakresie swoich minimalnych i maksymalnych poziomów, sprawdź, czy w wężykach łączących nie wycieka żaden płyn. Sprawdź również spód samochodu, czy nie ma żadnych kropel na podłodze.
2. Zawieszenie i amortyzatory
Jest to jedna z najprostszych kontroli, którą możemy przeprowadzić, a która dostarczy wielu informacji o samochodzie. Polega ona na opieraniu się całym naszym ciężarem na przedniej osi samochodu, aby zasymulować działanie amortyzatorów. Po wykonaniu tej czynności powinny one zaabsorbować naprężenie, skompresować się i wrócić do pierwotnej pozycji, gdy zdejmiemy z nich ciężar. Oba amortyzatory powinny zachowywać się tak samo, inaczej podczas jazdy samochodem zauważylibyśmy defekt po jednej stronie samochodu. Z tyłu jest o to trudniejsze do sprawdzenia, więc najlepszym sprawdzianem będzie obserwacja wrażeń z jazdy i hamowania, lub możesz oddać ten test w ręce specjalistów z: https://www.autotesto.pl/sprawdzanie-auta-bialystok/.
3. Skrzynia biegów i układ kierowniczy
Przed zakupem samochodu bardzo wskazane jest, aby się nim przejechać, nawet jeśli nie jest to wielki dystans, starając się to robić zarówno na drodze szybkiego ruchu, jak i w centrum miasta. Podczas tej podróży ważne jest, aby słuchać wszystkich możliwych odgłosów, które mogą się pojawić, aby wykryć ewentualne defekty w układzie kierowniczym, a także w skrzyni biegów pojazdu. Obserwuj, czy samochód ma tendencję do ściągania w prawo lub w lewo podczas jazdy po prostej drodze, ponieważ będzie to wskazywało na przykład na złe ustawienie opon. Wskazane byłoby również pokonanie kilku ciasnych zakrętów w prawo lub w lewo. Jeśli nie jesteś w stanie tego zrobić, wykonaj przynajmniej kilka zakrętów pod kątem 90 stopni na sąsiednich ulicach lub objedź kilka razy rondo. Przed wysiadaniem, przy zatrzymanym już samochodzie, warto delikatnie obrócić kierownicę do oporu w obu kierunkach.
4. Sprawdź układ wydechowy
Co sprawdzić przed kupnem samochodu? Kolejnym punktem do sprawdzenia są gazy emitowane przez pojazd. Ważne jest, aby zwrócić na to uwagę zarówno podczas uruchamiania samochodu, jak i podczas jego prowadzenia, czy to na drodze, czy w mieście. Zwróć uwagę zarówno na ilość wydzielanego dymu, jak i jego kolor, gdyż może to pomóc w rozszyfrowaniu ewentualnej usterki lub awarii silnika pojazdu.
5. Hamulce
Jeśli zastanawiasz się, co sprawdzić przed kupnem auta, jeśli chodzi o hamulce, to sprawdź dwa aspekty tego systemu. Pogorszenie stanu tarcz i klocków hamulcowych można sprawdzić, dotykając ich bezpośrednio, a konkretnie po zewnętrznej stronie tarczy, czy pomiędzy częścią, na którą działają klocki, a krawędzią jest duży uskok. Jeśli uskok jest dość wysoki, oznacza to, że pozostała żywotność klocków jest ograniczona. Dodatkowo w ten sposób możesz sprawdzić, czy na klockach hamulcowych znajdują się liczne zarysowania, co również będzie oznaczało gorsze hamowanie i zwiększone zużycie klocków. Sprawdź, czy klocki hamulcowe mają co najmniej 5 mm grubości. Przy tej wielkości, nawet jeśli nie są nowe, to ich okres użytkowania i tak jest wystarczający, aby pokonać wiele kilometrów. Podczas jazdy samochodem sprawdź, czy podczas hamowania siła detekcji jest jednolita pomiędzy wszystkimi częściami pojazdu i czy nie zauważasz żadnych dziwnych ruchów opony.